Hoe ben je een fijne collega

Laten we het beestje gewoon bij de naam benoemen feedback is vaak kritiek.
En daar is niets mee. Liefdevolle kritiek geven met aandacht voor de ontvanger is soms heel erg nodig.

Het belangrijkste wat ik door de jaren hen heb geleerd is om niet alles persoonlijk te maken. Zowel als je feedback krijgt als wanneer je feedback geeft.

Feedback geven ook al heb JIJ daarbij een kritisch kantje. Zou moeten gaan over iemand aanmoedigen of om iemand duidelijk maken waarom jij bepaald gedrag van een ander vervelend vind.

Vraag eerst wel, waarom iemand doet wat ie doet. Voordat je gaat zeggen dat het anders moet.

Ik ben zelf conflict vermijdend. Ik heb dat lang als iets positief gezien. Totdat ik iemand tegenkwam die minstens net zo conflict vermijdend is. Lastig als je allebei conflict vermijdend bent, om afspraken te maken.

Inmiddels heb ik geleerd dat zeggen wat ik denk of wil, er wel toe doet. Ik deed daar tot recent niet mijn best voor. Leven en laten leven, niet bemoeien met andermans zaken, was mijn motto. Ik erger(de) me er aan als andere ongevraagd hun kritiek gaven, ik deed dat toch ook niet bij hun?

Het hangt nu een beetje af van het soort contact wat ik met iemand heb, hoeveel of hoe weinig ik zeg.

En als ik geen pasklare reactie heb, zeg ik “Ik denk er over na, ik kom er morgen op terug, ik bekijk de informatie”. Of “ik heb hier geen antwoord op” en zelfs “ik ben het niet met je eens” is een beter antwoord, dan niets zeggen.

Sorry zeggen als iets mis gaat, is niet altijd nodig. Uitleggen hoe jij het ziet, zonder jezelf of de ander te beschuldigen. En bedanken voor begrip. Helpt.

Mijn missie is om te zorgen dat we met zijn allen aardiger zijn, voor elkaar, voor onszelf. Dat we eerlijker en beter met elkaar communiceren. Dat we oprecht geïnteresseerd in elkaar zijn.

Een nog betere versie jezelf worden. Wat is nodig om dat te bereiken?

Lees binnenkort meer over de vier, voor mij, belangrijkste coachingvaardigheden:

  • LIEFDEVOLLE FEEDBACK: Waarheidsgetrouwe, specifieke feedback op gedrag van een ander dat werkt en dat je waardeert
  • LIEFDEVOLLE KRITIEK: Feedback op gedrag van een ander wat jou iriteert of bezeerd. Met een goed voorbeeld van wat voor jou wel werkt. Liefst van hoe de ander het eerder wél goed deed.
  • ONTVANKELIJKHEID: oprecht geïnteresseerd zijn in de ander zijn, openstaan voor de ander.
  • MEEVEREN: gebruik je in het heetst van de strijd. Met bewust gedrag zorg je dat het niet escaleert of ontploft.

Dank voor je interesse! Binnenkort stuur ik je het hele verhaal met voorbeelden.

geen: negatieve kritiek'
wel: liefdevolle kritiek =
waarheidsgetrouw en specifiek