Met trots

Aliveness coach, een half jaar later
Geschreven voor het PMB Commuique 6 mei 20212

Op 10 september 2020 schreef ik een stukje in het PMB Corona Communiqué, met het oproepje:

“Voor de opleiding Aliveness Mastery ™ (coachend leidinggeven) zoek ik nog een aantal “slachtoffers” om zich door mij gratis te laten coachen. Ik help graag met zoeken naar oplossingen voor zowel werkgerelateerde vragen als privé-gerelateerde vragen.”

Ik heb in de afgelopen maanden hard gewerkt.
En met grote trots kondig ik nu aan dat ik een gecertificeerd Alivenesss coach ben geworden.
Er hebben maar liefst 11 collega’s van het PMB geholpen om dit mogelijk te maken. Ze hebben met veel geduld geluisterd naar mijn gestuntel in het Engels en geaccepteerd dat er opnames werden gemaakt, die werden beoordeeld door mijn leraressen.

Ik wil hier graag deze 11 collega’s  hartelijk danken voor hun geduld, interesse en de geweldige leermomenten die ik had dankzij hun!! @Marian, jij hebt me een paar keer gered van opgeven. Dan zei je: “ga door, je doet het hartstikke leuk.” En dat soort aanmoedigingen kreeg ik vaker. Dankzij jullie heb ik het gered. Dank jullie allemaal!!

Wat ik tijdens deze gesprekken merkte is dat het voor veel mensen moeilijk is om een ander te laten weten wat ze vervelend vinden:
 “Hoe geef ik op een duidelijke manier aan, wat ik vind dat niet goed gaat”.

Wat ik doe is “gezeur”  opsparen. Ik  vind het niet leuk om over vervelende dingen te praten. Zelf hoop ik vaak dat iets vervelends eenmalig is. En praat ik er maar niet over. Maar op een gegeven moment knal ik bij het zoveelste voorval toch uit elkaar. En ik weet best wel dat dat niet effectief is. Maar jee, ze weten toch dat wat ze doen niet leuk is?

En wat ik leerde was: Nee, ze weten het niet. Mensen kunnen niet in mijn hoofd kijken. En weten niet waar ik me wel of niet aan stoor. Ik moet iets heel erg duidelijk zeggen en vaak ook meerdere malen. Maar ik kan er niet vanuit gaan dat de ander weet wat mij irriteert.

Op de training leerde ik:

Dat negatieve feedback beter werkt als je eerst iets aardigs zegt, als je iets vervelends wilt aankaarten.

“Er is een verschil tussen  positieve feedback geven (=erkenning) en complimenten maken. Een compliment is vaak meer vleien, terwijl als je iemand erkent je duidelijk communiceert wat werkt.

Het is specifieke, objectieve en nauwkeurige feedback.
Erkenning is een observatie van wat de persoon deed + waarom het werkte

Het is belangrijk om je bewust te zijn van de dingen die mensen doen die bijdragen aan je leven. Vaak denken we wel over deze dingen na, maar we zeggen ze niet. Of we vinden het vanzelfsprekend dat mensen bepaalde dingen voor ons doen. Wanneer we het wel gaan zeggen, creëert het een diepere verbinding en inspireert het mensen om meer te doen van wat werkt.”

Een gesprek wat ik had met mijn dochter naar aanleiding van een voorval op haar werk: Ze mag een reeks zoommeetings voorzitten, waarbij haar baas en nog twee managers aanwezig zijn. Bij de derde meeting in de reeks blijft haar baas zonder afzegbericht weg. Als ik haar spreek is het net gebeurd en is ze heel erg boos en verdrietig. Ze heeft haar baas niet aangesproken. We bedenken dat ze dat eigenlijk nog wel moet doen. Met doorvragen achterhaal ik dat de twee managers kozen de meeting door hadden laten gaan, zonder haar baas erbij. Ze was daar niet op voorbereid geweest maar het was wel goed gegaan. We komen tot een soort tekst: Hoi Susan, gisteren had je bij de meeting met de managers zullen zijn en ik miste je. Het is fijn dat je het vertrouwen in me hebt, dat ik het wel alleen af kan. Maar ik had het echt veel prettiger gevonden als je me dat van te voren had verteld. Nu zaten we op je te wachten en het is dat de twee managers de meeting door wildenb laten gaan, maar als ze dat niet hadden gewild, was het wel een dure tijdverspilling geworden. Ik voelde me echt door je in de steek gelaten. Zou je voor een volgende keer me vooraf kunnen laten weten dat je niet komt?

Andere voorbeelden van ‘erkenning” :

  • “Je bent zo’n geweldige vriend, want ik weet altijd dat ik je kan bellen als ik moet praten.”
  • “Ik heb echt genoten van onze gesprekken deze week en meer te leren over je werk. Ik ben echt geïnspireerd door wat je doet in je carrière! “
  • “Jouw inbreng betekent veel voor mij. Toen je me gisteren feedback gaf over mijn project, heeft dat me echt geholpen om me opnieuw te focussen en weer op het goede spoor te komen. “
  • “Als ik me slecht voel of een zware dag heb helpt het altijd, door met je te praten, mij op te vrolijken. Ik hou van je vrolijke houding.”
  • “Je bent een geweldige aanvulling geweest op dit team. Jouw vermogen om alles tot in de details te organiseren helpt echt om de algehele dynamiek van onze groep in evenwicht te brengen.
  • “Toen je gisteren thuiskwam en het eten stond voor me klaar voelde ik me zo geliefd en verzorgd. Het was een hele lange dag geweest en dat was precies wat ik nodig had.”

Het leuke van mensen erkennen (positieve feedback) is dat als je nadenkt over wat belangrijk is in wat de ander voor je doet, je niet alleen de ander meer gaat waarderen, maar je ook inzicht krijgt in wat voor jou belangrijk is. En als je weet wat voor jou belangrijk is kun je ook bewust gaan zorgen dat je daar meer van krijgt in je leven.

Ik merk dat ik nu in een A-viertje probeer te vertellen wat ik in 6 maanden heb geleerd. Dat lukt natuurlijk niet. Maar wat ik leerde is logisch en greep mooi in elkaar.

Ik wil heel graag het geleerde blijven oefenen. Dus mocht je ergens over willen praten. Neem contact op met me: mail of bel me

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *