Erkenning en Feedback Aliveness Mastery ™

Wat is erkenning?

  • Een handeling of gedrag waarbij je duidelijk communiceert wat werkt.
  • Specifieke, objectieve en nauwkeurige feedback
  • Complimenten vleien: Erkenning + echte herkenning (begrip), bereikt het hart
  • Erkenning is een observatie van wat de persoon deed + waarom het werkte
  • Een positieve benadering om verandering te inspireren en feedback te geven op wat mensen doen dat werkt

Erkenning is belangrijk omdat het je bewust maakt van de dingen die mensen doen die bijdragen aan je leven.

Vaak denken we over deze dingen na, maar we zeggen ze niet.

Wanneer we erkenning gebruiken, creëert het een diepere verbinding en inspireert het mensen om meer te doen van wat werkt.

Voorbeelden van erkenning

  1. “Jouw inbreng betekent veel voor mij. Toen je me gisteren feedback gaf over mijn project, heeft dat me echt geholpen om me opnieuw te focussen en weer op het goede spoor te komen. “
  2. “Als ik me slecht voel of een zware dag heb, helpt het altijd om me op te vrolijken door met je te praten. Ik hou van je vrolijke houding.”
  3. “Je bent een geweldige aanvulling geweest op dit team. Jouw vermogen om alles tot in de details te organiseren, helpt echt om de algehele dynamiek van onze groep in evenwicht te brengen.
  4. “Toen je gisteren thuiskwam en het eten stond voor me klaar, voelde ik me zo geliefd en verzorgd. Het was een hele lange dag geweest en dat was precies wat ik nodig had. “

Erkenning geven

  • Als je te veel nadruk legt op emoties, kan het onwaarachtig overkomen. Natuurlijk spreken, zeggen wat waar is, waarneembaar en werkend
  • Gebruik erkenning in plaats van op fouten of problemen te wijzen en merk op welke veranderingen – mensen reageren het beste op positieve bekrachtiging!
  • Gebruik erkenning op ALLE gebieden van je leven – met klanten, collega’s, familieleden + dierbaren

Complimenten versus Erkenning

Complimenten

  • “Je bent zo’n geweldige vriend!”
  • “Het was geweldig om je deze week te leren kennen!”
  • ‘Bedankt voor je hulp met de kinderen vandaag. Het was aardig van je om aan te bieden “

Erkenning

  • “Je bent zo’n geweldige vriend, want ik weet altijd dat ik je kan bellen als ik moet praten.”
  • “Ik heb echt genoten van onze gesprekken deze week en het leren over je werk. Ik ben echt geïnspireerd door wat je doet in je carrière! “
  • ‘Door vanmiddag voor de kinderen te zorgen, kreeg ik de kans om wat werk af te maken en wat broodnodige zelfzorg te doen. Ik voel me zo verfrist, bedankt! “

Erkenning vereist oefening. We denken vaak dat er niets verandert als we niet op fouten wijzen.

In werkelijkheid is het tegenovergestelde waar. Mensen reageren op POSITIEVE feedback + bekrachtiging.

Erkenning met Feedback

  • Erkenning kan ook worden gebruikt om gedrag aan te geven dat niet werkt
  • Dit verschilt van een oordeel of kritiek omdat je de persoon niet beschuldigd – het helpt gewoon om onderscheid te maken en bewustzijn te creëren -.
  • Gebruik van Erkenning om aan te geven wat niet werkt, volgt dezelfde structuur: waarheidsgetrouwe, waarneembare en specifieke feedback

Toon maakt een enorm verschil! HOE je het zegt, is net zo belangrijk als WAT je zegt.

Erkenning met Feedback

Bij het geven van feedback:

Stap 1: Erken iets WAAR’s dat werkt

VOORBEELD (teamlid): “Je bent zo’n waardevol lid van het team en ik weet dat je collega’s enorm veel respect voor je hebben.”

Stap 2: Erken iets wat ze DOEN dat niet werkt en WAAROM

VOORBEELD (teamlid): “Ik heb gemerkt dat je een paar keer te laat bent geweest en ik moet je hierop aanspreken, want als je te laat komt, geeft het andere mensen het gevoel dat het oké is dat ze ook te laat komen.

Stap 3: Daag ze uit om hun eigen verantwoording te nemen

Als iemand zelf de gevolgen bedenkt

  • Voorkomt dat conflicten (omdat het de dynamiek van jou wegneemt doordat jij hun niet vertelt wat ze moeten doen)
  • Het zorgt ervoor dat ze de verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen daden

Stap 4: Vraag hen wat je moet doen als het opnieuw gebeurt

  • Dit zorgt ervoor dat mensen de dingen volledig in hun hoofd doornemen
  • Het zorgt er ook voor dat ze zichzelf (mentaal) in jouw schoenen zetten en de situatie vanuit jouw perspectief bekijken

Feedback is NIET hetzelfde als kritiek. Het is directe, duidelijke en nauwkeurige feedback en een nauwkeurige weergave van het resultaat van de acties van mensen

VOORBEELD:

Stap 1: “Door al het werk dat je aan dit project hebt gedaan, is het snel vooruitgegaan en heb ik het gevoel dat ik op jou kan vertrouwen.”

Stap 2: “Toen je die papieren vandaag laat bij mij bracht, zorgde dat ervoor dat ik niet goed voorbereid was bij de vergadering, wat een rimpeleffect heeft op onze beide inkomsten.”

Stap 3: “Dus ik ben benieuwd … hoe kun je ervoor zorgen dat dit nooit meer gebeurt?”

(Wacht op antwoord.)

Stap 4: “Oké geweldig. Maar als het om de een of andere reden toch is gebeurd, wat moet ik dan doen? Wat is de consequentie “

Wanneer + Hoe gebruik ik Erkenning  of Feedback

  • Erkenning is een krachtig hulpmiddel op alle gebieden van het leven – bij jezelf, in je gezin, met je collega’s of werknemers, met je partner of met je klanten
  • Oefen met het gebruik van Erkenning en gebruik het in plaats van complimenten, kritiek, op fouten wijzen of directe verzoeken te doen.
  • Mensen leren door positieve feedback en bekrachtiging. Met Erkenning laat je mensen zien wat je WEL wilt dat ze doen
  • Vaak denken wel aan de geweldige dingen die mensen doen, maar we zeggen ze niet hardop Erkenning zorgt ervoor dat mensen zich gezien en gewaardeerd voelen

Maak er een gewoonte van om alle kleine dingen die mensen doen, die gewaardeerd kunnen worden, te benoemen. Als mensen het gevoel hebben dat je op deze manier aandacht aan hen schenkt, ze echt ziet, zullen ze meer dingen willen doen om je aandacht en erkenning te verdienen.

terug naar Coaching