Erkenning Aliveness Mastery ™

Wat is erkenning?

  • Het waarderen van een handeling of van gedrag waarbij je duidelijk communiceert wat werkt
  • Specifieke, objectieve en nauwkeurige feedback
  • Complimenten vleien: Erkenning + echte herkenning (begrip), bereiken het hart
  • Erkenning is een observatie van wat de persoon deed + waarom het werkte
  • Een positieve benadering om verandering te inspireren en feedback te geven aan iemand op dat wat werkt

Erkenning is belangrijk omdat het je bewust maakt van de dingen die mensen doen en die een bijdrage aan je leven geven.

Vaak denken we over deze dingen na, maar we zeggen ze niet.

Wanneer we erkenning gebruiken, creëert het een diepere verbinding en inspireert het mensen om meer te doen van wat werkt.

Voorbeelden van erkenning

  1. “Jouw inbreng betekent veel voor mij. Toen je me gisteren feedback gaf over mijn project, heeft dat me echt geholpen om mijn focus terug te krijgen en weer op het goede spoor te komen. “
  2. “Als ik me slecht voel of een zware dag heb, helpt het mij altijd om met jou te praten. Ik hou van je vrolijke houding.”
  3. “Je bent een geweldige aanvulling op dit team. Jouw vermogen om alles tot in de details te organiseren, helpt echt om de algehele dynamiek van onze groep in evenwicht te brengen.”
  4. “Toen je gisteren thuiskwam en het eten voor me klaar stond, voelde ik me zo geliefd en verzorgd. Het was een hele lange dag geweest en dat was precies wat ik nodig had. “

Erkenning geven

  • Als je te veel nadruk legt op emoties, kan het onwaarachtig overkomen
  • Spreek op een natuurlijk wijze, zeg wat waar is, waarneembaar en wat werkt
  • Gebruik erkenning in plaats van op fouten of problemen te wijzen en merk op wat er verandert – men reageert het beste op positieve bekrachtiging!
  • Gebruik erkenning op ALLE gebieden van je leven – met klanten, collega’s, familieleden + dierbaren

Complimenten versus Erkenning

Complimenten

  • “Je bent zo’n geweldige vriend!”
  • “Het was geweldig om je deze week te leren kennen!”
  • ‘Bedankt voor je hulp met de kinderen vandaag. Het was aardig van je om aan te bieden. “

Erkenning

  • “Je bent zo’n geweldige vriend, want ik weet altijd dat ik je kan bellen als ik moet praten.”
  • “Ik heb echt genoten van onze gesprekken over je carrière deze week. Ik ben echt geïnspireerd door wat je doet in je werk!”
  • “Door vanmiddag voor de kinderen te zorgen, kreeg ik de kans om wat werk af te maken en wat broodnodige zelfverzorging te doen. Ik voel me zo opgepept, bedankt! “

Erkenning vereist oefening. We denken vaak dat er niets verandert als we niet op fouten wijzen.

In werkelijkheid is het tegenovergestelde waar.

Mensen reageren op POSITIEVE feedback + bekrachtiging.

Wat NIET werkt

  • Dit verschilt van een oordeel of kritiek omdat je de persoon niet beschuldigt – het helpt gewoon om onderscheid te maken en bewustzijn te creëren
  • Het gebruiken van Erkenning om aan te geven wat niet werkt, volgt dezelfde structuur als wat wel werkt: het is waarheidsgetrouwe, waarneembare en specifieke feedback

Toon maakt een enorm verschil! HOE je iets zegt, is net zo belangrijk als WAT je zegt.

Wat niet werkt (beginner)

Wanneer je deelt wat er niet werkt met Erkenning:

Stap 1: Erken iets WAAR’s dat werkt

VOORBEELD (teamlid): “Je bent zo’n waardevol lid van het team en ik weet dat je collega’s enorm veel respect voor je hebben.”

Stap 2: Erken iets wat ze DOEN dat niet werkt en WAAROM

VOORBEELD (teamlid): “Ik heb gemerkt dat je een paar keer te laat bent gekomen en ik moet je hierop aanspreken, want als je te laat komt, geeft het andere mensen het gevoel dat het oké is als zij ook te laat komen.”

Erkenning over wat NIET werkt is NIET hetzelfde als kritiek. Het is directe, duidelijke en nauwkeurige feedback en een nauwkeurige weergave van het resultaat van de acties van iemand.

VOORBEELD (beginner):

Stap 1: “Door al het werk dat je aan dit project hebt gedaan, is het snel vooruitgegaan en heb ik het gevoel dat ik op jou kan vertrouwen.”

Stap 2: “Toen je die papieren vandaag laat bij mij bracht, zorgde dat ervoor dat ik niet goed voorbereid was bij de vergadering, wat een rimpeleffect heeft op onze beide inkomsten.”

Wat niet werkt (gevorderd)

Er is nog een andere optie – een geavanceerde erkenningstechniek – om de ander zover te krijgen dat hij in de toekomst de volledige verantwoordelijkheid voor zijn daden neemt. De stappen 1 & 2 blijven grotendeels hetzelfde, maar je voegt er de stappen 3 & 4 aan toe.

Stap 3: Nodig iemand uit om zijn eigen verantwoording te ontwerpen.

Wanneer iemand zijn eigen natuurlijke consequenties bedenkt…

  • Elimineert het conflicten (omdat het de dynamiek verwijdert dat jij moet zeggen wat de ander moet doen)
  • Laat de ander verantwoordelijkheid nemen voor zijn eigen acties

Stap 4: Vraag wat je moet doen als het weer gebeurt.

  • Dit zorgt ervoor dat de ander goed over de dingen na te denken
  • Het zorgt er ook voor dat de ander (mentaal) in jouw schoenen gaat staan en de situatie vanuit jouw perspectief bekijkt

VOORBEELD (gevorderd)

Stap 1: “Door al het werk dat je aan dit project hebt gedaan, is het snel vooruitgegaan en heb ik het gevoel dat ik op jou kan vertrouwen.”

Stap 2: “Toen je die papieren vandaag laat bij mij bracht, zorgde dat ervoor dat ik niet goed voorbereid was bij de vergadering, wat een rimpeleffect heeft op onze beide inkomsten.”

Stap 3: “Dus ik ben benieuwd … hoe kun je ervoor zorgen dat dit nooit meer gebeurt?”

(Wacht op antwoord)

Stap 4: “Oké geweldig. Maar als het om de een of andere reden toch weer gebeurt, wat moet ik dan doen? Wat is de natuurlijke consequentie?”

Wanneer + Hoe gebruik ik Erkenning of Feedback

  • Erkenning is een krachtig hulpmiddel op alle gebieden van het leven – bij jezelf, in je gezin, met je collega’s of werknemers, met je partner of met je klanten
  • Oefen met het gebruik van Erkenning en gebruik het in plaats van complimenten, kritiek, op fouten wijzen of eisen stellen
  • Mensen leren door positieve feedback en bekrachtiging. Met Erkenning laat je mensen zien wat je WEL wilt dat ze doen
  • Vaak denken we wel aan de geweldige dingen die mensen doen, maar we zeggen ze niet hardop
  • Erkenning zorgt ervoor dat mensen zich gezien en gewaardeerd voelen

© 2020 Luminous Enterprises www.AlivenessMastery.com

Terug naar: HOME